PLN
PolskiPolski
0

Które samochody najmniej rdzewieją, a które najbardziej?

Rdza to zmora właścicieli samochodów. Może spowodować, że elegancki i dobrze zachowany samochód w krótkim czasie zamieni się we wrak. W tym artykule przyjrzymy się, które samochody najmniej rdzewieją, a które najbardziej oraz jak sobie radzić z tym problemem.


1. Dlaczego samochody rdzewieją?

Rdza na samochodzie jest wynikiem reakcji chemicznej między stalą, wodą i tlenem z powietrza. Sól drogowa używana w zimie do topienia lodu i śniegu może przyspieszać ten proces. Mimo że wiele samochodów jest teraz produkowanych z wykorzystaniem stali galwanizowanej, która jest odporna na korozję, rdza wciąż pozostaje problemem, zwłaszcza w starszych modelach.


2. Które samochody najbardziej rdzewieją?

Korozja to problem, który nie tylko wpływa na estetykę i wartość samochodu, ale także na jego wytrzymałość i bezpieczeństwo. Wśród aut najszybciej rdzewiejących znajdują się różne marki i modele produkowane głównie w Japonii i Korei, ale także Francji i Niemczech. Oto przykłady samochodów, u których dość szybko pojawia się problem rdzy:


  • Mazda 6 / Mazda 3 z problemami przede wszystkim w obrębie progów i tylnych błotników; 

  • Nissan Almera z korozją na drzwiach, progach i nadkolach; 

  • Hyundai i30 i podobna Kia Ceed z korozją na progach; 

  • Alfa Romeo 156 z rdzą na tylnych jak i przednich błotnikach oraz progach;

  • Mercedes Klasy E W210 z rdzą atakującą niemal wszędzie; 

  • Opel Astra G / Astra H z rdzą na drzwiach, błotnikach i progach; 

  • Ford Focus MK1 / MK2 z obecnością korozji na progach i błotnikach; 

  • BMW Serii 3 E36 ze szczególną uwagą na błotniki i drzwi; 

  • Fiat Punto I / II i 126p (szczególnie ostatnia seria EL) - znalezienie nieskorodowanego egzemplarza graniczy niemal z cudem. 

  • Honda Civic (starsze generacje) - rdza często pojawia się w okolicach nadkoli i progów.

  • Subaru Forester i Impreza - skorodowane tylne błotniki będące niemalże normą

  • Toyota Corolla - starsze modele były narażone na rdzewienie nadkoli i drzwi.

  • Volkswagen Golf (starsze generacje) - problem z rdzą na drzwiach, nadkolach i podwoziu.

  • Mercedes klasy A W168 - dolne części drzwi oraz progi to przeważnie ogniska wszechobecnej korozji,

  • Jeep Cherokee - zwłaszcza starsze modele mogą mieć problemy z korozją na podwoziu.

  • Land Rover Discovery - korozja podwozia i ramy jest często zgłaszana przez właścicieli.



Niezależnie od marki, warto zawsze sprawdzić historię pojazdu, na przykład poprzez raport VIN, zanim dokona się zakupu.


3. Które samochody najmniej rdzewieją?

Najmniej rdzewiejące samochody często wykonane są z grubej, szwedzkiej blachy lub blachy ocynkowanej (czyli galwanizowanej), co potwierdzają specjaliści i obserwacje rynku używanych aut. Modele takie jak Audi A6 C5 czy C6, nieśmiertelne Audi 80, Opel Insignia czy  BMW serii 5 E60 są uznawane za najbardziej odporne na korozję. Odporność na rdzewienie można również zwiększyć przez regularne stosowanie preparatów antykorozyjnych. Ważne jest także zwrócenie uwagi na części samochodu szczególnie podatne na korozję, takie jak błotniki, końcówki elementów ruchomych oraz uszczelki szyb i drzwi.

Poniżej przedstawiamy kilka innych przykładów samochodów, które uznawane są za odporne na korozję:

  • Lexus RX - Jako marka premium należąca do Toyoty, Lexus używa dobrej jakości materiałów antykorozyjnych.

  • Honda CR-V - Oferuje solidną budowę i materiały, które są odporne na korozję.

  • Audi A4 - Nowe generacje często wykorzystują wysokiej jakości blachy ocynkowane.

  • Volkswagen Golf - Zwłaszcza nowsze generacje, które używają różnych technologii zabezpieczających przed rdzą.

  • Mercedes-Benz klasy S - Jako luksusowy model, często korzysta z zaawansowanych technologii antykorozyjnych.

  • Porsche Cayenne - Oprócz bycia pojazdem wysokiej klasy, zyskał również reputację w zakresie trwałości i odporności na rdzę.

  • Tesla Model S - Jako samochód elektryczny, Model S został zaprojektowany z myślą o minimalizacji korozji, również dzięki zastosowaniu aluminium w konstrukcji.


Warto zauważyć, że nawet w przypadku modeli znanych z dobrej odporności na rdzę, regularna konserwacja i odpowiednie zabezpieczenia antykorozyjne są kluczowe dla zachowania stanu pojazdu. 


Oczywiście zawsze można natrafić na dobrze zachowane egzemplarze wśród modeli, które zwykle szybko rdzewieją, jak i na samochody z widocznymi oznakami korozji wśród tych, które zwykle są mało podatne na rdzę. Wszystko zależy od warunków i charakteru eksploatacji pojazdu.



4. Jak radzić sobie z rdzą na karoserii?

Jeśli odpowiednio zadba się o swój pojazd, można znacznie opóźnić pojawienie się rdzy. Oto kilka punktów, o tym, co warto robić, żeby zadbać o karoserię samochodu:

- Sprawdzaj samochód regularnie: Znajdź i napraw wszelkie uszkodzenia w lakierze, które mogą prowadzić do korozji.

- Czyszczenie samochodu: Regularnie myj samochód, zwłaszcza po jeździe w deszczu lub po przejechaniu po solonych drogach.

- Zabezpieczanie: Używaj specjalistycznych produktów do zabezpieczania przed korozją.

- Usuwanie rdzy: Jeśli zauważysz rdzę, uszkodzone miejsce najlepiej jest od razu piaskować i malować. W przypadku głębokiej korozji warto zainwestować w reperaturki samochodowe lub większe części karoserii i zwrócić się do specjalistów, którzy dany element zamontują.


Podsumowanie

Korozja jest problemem, z którym boryka się wielu właścicieli samochodów. Wybierając samochód, warto zwrócić uwagę na modele znane z lepszej odporności na rdzę. Pamiętaj jednak, że regularne konserwowanie i dbanie o samochód jest najlepszym sposobem na zapobieganie rdzewieniu.


Jeśli zauważysz problem z korozją w swoim samochodzie, nie zwlekaj i zadbaj o to, aby usunąć rdzę i odpowiednio zabezpieczyć karoserię.

Share post

Write a comment